IrisZorg

Transparante, eenduidige telefonische communicatie als doel

Iriszorg is een grote regionale instelling voor verslavingszorg en maatschappelijke opvang. Iedere dag zetten 1400 mensen zich met hart en ziel in voor 36.000 cliënten die weer grip op hun leven willen krijgen. Vanuit 60 locaties in 19 gemeenten worden trajecten voor wonen, werken en behandelen aangeboden.

Uitdaging

De bereikbaarheid van medewerkers in het veld werd onverantwoord. Cliënten bereikten hulpverleners niet, er waren 96 telefonische ingangen en telefoontjes van artsen, medewerkers van ziekenhuizen en ambtenaren van de gemeente strandden in de organisatie. Een transparante en eenduidige telefonische communicatie met een betere bereikbaarheid werd het doel.

Oplossing

Iriszorg kreeg een nieuw geïntegreerd systeem voor vaste en mobiel, zodat iedere medewerker via één nummer bereikt kan worden. Al het telefoonverkeer komt nu centraal binnen en wordt automatisch doorgestuurd. Telefoontjes worden zorgvuldig geregistreerd. Een belangrijke extra, waarmee Iriszorg cruciale informatie kan terughalen en vragen beantwoorden.

Resultaten

De bereikbaarheid van alle 60 locaties is meetbaar beter geworden en er werd minimaal 150.000 euro per jaar bespaard. Collega’s bellen onderling gratis en kunnen elkaar beter bereiken. En met twee gescheiden telefooncentrales werd bedrijfszekerheid gegarandeerd. Geen overbodige luxe, bleek snel. Na waterschade in één van de locaties bleef het systeem feilloos werken.

Cases